در اینجا قصد داریم انواع قیر را برای‌تان شرح دهیم. اما قبل از آن بهتر است بدانیم که قیر چیست؟

قیر نام ماده‌ای سیاه رنگ و از مشتقات نفت است که حالت خمیری دارد. و در عایق‌های رطوبتی و آسفالت به عنوان ماده‌ی اصلی سازنده به‌کار می‌رود. قیر انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای کاربرد خاصی است. این ماده را در پالایشگاه نفت تولید می‌کنند. انواع مختلف قیر که برای قیرگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند قیمت قیرگونی را تغییر می‌دهند و بسته به شرایط باید از قیر مناسب استفاده شود.

قیر

همچنین قیر نوعی هیدروکربن متراکم است که حالت چسبندگی دارد و در دو حالت مختلف به دست می‌آید. یکی در حالت طبیعی که در زیر تپه‌ها و دریاچه‌های نفتی وجود دارد. و دیگری در حالت قیر تصفیه شده که از ته‌نشین شدن نفت حاصل می‌شود.

روش تولید قیر به دو صورت است

  1. اجرای مستقیم
  2. دمیدن هوا ( یا مقطعی یا براساس فرایند ادامه‌دار)

انواع قیر به گونه‌های زیر است

  • قیر طبیعی
    نمونه‌ای از گونه‌های قیر در طبیعت و یا در اثر تبخیر تدریجی نفت خام و تبخیر مواد تشکیل‌دهنده‌ی فرار نفت، با گذشت زمان‌های نسبتاً طولانی و سال‌های زیاد به وجود می‌آید. قیر حاصل، قیر طبیعی نام دارد که دوام آن از قیرهای نفتی نیز بیشتر است.
  • قیر نفتی
    همان‌طور که در بالا اشاره شد، قیر نفتی از تقطیر نفت خام تولید می‌شود. قیر به دست آمده را قیر نفتی یا قیر تقطیری می‌نامند که در برج تقطیر طی دو مرحله‌ی تقطیر نفت خام به دست می‌آید.
  • قیر دمیده
    این قیر از دمیدن هوای بسیار داغی است که به قیر خالص در آخرین مرحله‌ی تصفیه به وجود می‌آید.
  • قیر محلول یا مخلوط
    قیر مخلوط همان‌طور که از اسمش پیداست از مخلوط قیر و یک حلال مناسب مانند بنزین و یا نفت سفید به دست می‌آید. حالت فیزیکی این قیر مایع است و یا با کمی حرارت تبدیل به مایع می‌شود.
  • قیر ترینیداد
    این نوع قیر از دهانه‌ی آتشفشان خاموش قابل برداشت است. به طوری که روی بسته‌ی قیر را می‌شکنند و قیر موجود در زیر آن رابرداشت می‌کنند که قیر حاصل نیز ناخالصی‌هایی دارد.
  • قیرابه
    قیرابه یا قیر امولسیون از مخلوط قیر، آب و یک ماده‌ی امولسیون ساز ساخته می‌شود. که مقدار ماده‌ی امولسیون ساز در این مخلوط بسیار کم و آب مصرف شده برای تولید این قیر حدود 30 تا 50 درصد وزن قیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *